Overstappen naar een andere mobiele provider is altijd mogelijk. Je hebt zelfs het rechts om bij een overstap je eigen nummer te behouden zoals vermeld wordt in de Telecommunicatiewet. Als je een lopend contract hebt dan is het echter mogelijk dat je de resterende maanden ineens moet betalen als je wilt overstappen. Is het contract afgelopen maar loopt het abonnement nog door dan geldt een opzegtermijn van een maand.
Simlockvrij maken
Als je al een mobiele telefoon hebt en je wilt gebruik maken van een andere simkaart dan is het misschien nodig om de mobiele telefoon te “unlocken”. Dit betekent dat de simlock van het toestel verwijderd moet worden voordat de simkaart gebruikt kan worden. Wanneer de simlock verwijderd is kan het toestel verbinden met het netwerk van andere providers. Het unlocken van een mobiele telefoon is legaal en kan gedaan worden door de provider. Bij een mobiele telefoon ouder dan 12 maanden is het gratis om de simlock te laten verwijderen. Als de mobiele telefoon jonger is dan is het mogelijk dat de provider een vergoeding vraagt voor het unlocken van de mobiele telefoon. Het is niet verstandig om de simlock op een niet-officiële manier te laten verwijderen aangezien het dan mogelijk is dat de garantie verloopt.
Bundel kiezen
De overstap begint met het kiezen van een bundel bij de nieuwe provider inclusief de databundel. Zodra je hebt bepaald welk abonnement je wilt dan begint de aanvraag. Je vult alle gegevens in die gevraagd worden door de nieuwe provider. Geef hierbij eventueel aan dat je je nummer wilt behouden. Het oude contract hoeft niet opgezegd te worden. Dit doet de nieuwe provider voor je. Het volgende is nodig voor de overstap naar een nieuwe provider:
- Een recent bankafschrift met het rekeningnummer erop vermeld of een kopie van de bankpas.
- Een geldig legitimatiebewijs zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
- Het simkaartnummer van de huidige simkaart.
Het is mogelijk dat er om een proefbetaling gevraagd wordt zodat de bankrekening geverifieerd kan worden. Tijdens de bestelling van het abonnement bij de nieuwe provider controleert deze alle gegevens. Je ontvangt een bevestiging als de gegevens gecontroleerd zijn. Hierover ontvang je een email of brief.