Smartphones leken tot voor kort onaantastbaar, maar daar komt nu verandering in. Tablets en smartphones zakken namelijk weg in de gunst van de consumenten, die tegenwoordig sneller kiezen voor een zogenaamd phablet. Zoals de naam van dit elektronische apparaat al enigszins doet vermoeden, is het een middenweg tussen een tablet en een smartphone. Dit blijkt uit statistisch onderzoek uit de verkoop van deze apparaten tijdens de afgelopen kerstperiode.
Groeiende vraag naar phablets
De vraag naar phablets neemt toe, apparaten die beschikken over de smartphonefuncties en een scherm van tussen de vijf en zeven inch hebben. Althans, volgens de definitie van Statista, het bureau wat onderzoek deed naar de afnemende populariteit van de kleinere smartphones. Tijdens de afgelopen periode viel maar liefst 27 procent van de aangeschafte apparaten uit de telecommarkt in de categorie van phablets, een ongekend hoog percentage.
Met deze ontwikkeling lijken smartphones met kleinere schermformaten in rap tempo aan populariteit te verliezen. In de kerstperiode van 2014 viel 63 procent van de aankopen in de categorie met kleine smartphones, tegenover 54 procent in de afgelopen kerstperiode. Het is ook niet voor niets, dat bijvoorbeeld Apple de schermen van zijn toestellen verder vergroot.
De allerkleinste smartphones, namelijk met een schermformaat van onder de 3,5 inch lijken helemaal verleden tijd te zijn. Deze groep producten nam de afgelopen kerstperiode slechts één procent van de totale aankopen voor z’n rekening. De verkoop van tablets lijkt enigszins gestabiliseerd te zijn. Zowel de kleine klassieke tablets, als de gebruikelijke tablets van tegenwoordig, namen negen procent van de aankopen in de kerstperiode voor hun rekening. Een daling van twee procent per categorie ten opzichte van een jaar eerder.